Tak po nějaké době mám čas a chuť napsat o tom, jak se hraje SR6. Už máme za sebou dva sedánky, dohromady tak 20 hodin a vyzkoušeli jsme, jak hra funguje v různých momentech. A funguje docela dobře, většina mých postřehů je pozitivních.
Základem jsou testy, mechanické jádro hry. Tady bych chtěl pochválit autory za to snížení počtu aktivních dovedností - pro hru to má vyloženě blahodárný účinek. Je to asi nejpozitivnější ze všech změn oproti 5E a vůbec proti starším edicím. V recenzi jsem to napsal, ale teprve při hraní si člověk uvědomí, jak je to důležité. SR je nejblíž k intuitivnosti, co kdy byl.
Hrana také funguje. Hráči měli na začátku zažité ji šetřit a moc nepoužívat, podobně jako rezervy kdysi, ale teď minule už se to rozjelo. Vzhledem k tomu, co všechno Hrana nahradila, je to další výrazný bonus.
Mírná oprava mého posudku také u riggera - dopravní prostředky, honičky, a vůbec jakékoliv hrátky s řízením lze celé odehrát přes opozitní testy Pilotování + Reakce proti Pilotování + Reakce. Přesné vzdálenosti netřeba dopočítávat. Ono to v tom textu pravidel je hned v prvním krátkém odstavci, ale člověka pohltí ten dvoustránkový návod, jak počítat detaily. Takže také fajn.
Největší problém jsme měli s Matrixem. Tady bych mírně doplnil a také podtrhnul své nadávání z recenze. Jádro hackování je totiž v pravidlech popsané opravdu nedostatečně, z jejich pouhého textu nelze zjistit, jak hackování mechanicky funguje. My jsme si pomohli znalostí z 5E a hlavně studiem SR fóra, domluvili jsme se na sadě hauserulů, o kterých jsme ale přesvědčeni, že jsou RAI. Pak už to funguje a je to zjednodušené dost, nejen opticky oproti 5E. Ale kapitola Matrix by měla být řádně zrevidována, doufám, že to ten slibovaný FAQ ve finální erratě napraví. Chce to příklady, upřesnění, vysvětlení, všechno dohromady na několik stran.
Český překlad funguje, není tam snad nic, co by hráče vyloženě tahalo za uši. Asi nejvíce poznámek bylo k Hraně, to se dalo čekat. Ale zvyknout se dá na všechno. Hráči mi pomáhají s vyhledáváním chybek, ty pak Sirien prostupně zapracovává. Kámoš už si to (podle mě předčasně) nechal vytisknout - kniha vypadá fakt luxusně. Poklona grafikům.
Nelíbily se nám některé změny v lednové erratě - zejména to, že srazili všechna poškození beze zbraně na 2 O. To je blbost, siláci bijou víc než třasořitky. Takže jsme se vrátili k předchozí HP (Síla / 2). Autorům šlo prý o to, aby útoky na blízko trollích fyzadů nerozvracely celý bojový systém, ale nám to nevadí. Síla je taková chudinka mezi atributy, alespoň je konečně užitečná. Další hauseruli jsme zavedli u kontroly SINů, které autoři v pravidlech vyloženě odflákli. Jinak to hrajeme čistě podle CRB6E.
Toť pro tuto chvíli asi všechno, dalším hraním asi objevíme i další bugy, o kterých tuším, že tam jsou, ale zatím dobré.